KUALA
LUMPUR – Persatuan Kebajikan & Pengubatan Islam Malaysia (Darussyifa’)
dengan kerjasama Gabungan Pengamal Pengubatan Islam Malaysia (GAPPIMA) dan
Akademi Pengajian Islam Universiti Malaysia (APIUM) buat julung kalinya telah
menganjurkan Kongres Pengubatan Islam Nusantara kali pertama dengan tema “Kearah Memartabatkan dan
Melestarikan Pengubatan Islam Sepanjang Hayat”.
Kongres terseebut telah di adakan di Dewan Kuliah Utama Akademi
Pengajian Islam Universiti Malaya pada 1hb hingga 2hb Disember 2012 baru-baru
ini.
Penyertaan dari Darusysyifa' Warrafahah turut di sertai oleh Tuan Hj Yakop BPSK DSS Hj Mohd Yusof, Timbalan Yang DiPertua DSR |
Sebahagian dari peserta wanita DSR yang menyertai kongres yang julung kalinya di adakan itu. |
Darusysyifa’
Warrafahah telah di wakili oleh seramai 23 orang peserta ke kongres tersebut
yang di ketuai oleh Awg Hj Sufri Hj Yudan selaku Pengurus. Dua kertas kerja
dari Darusysyifa’ Warrafahah juga turut di bentangkan di kongres dua hari tersebut
yangmana masing masing bertajuk “Darusysyifa’ Warrafahah : Kearah menguasai
semula Pengubatan Islam di Brunei Darussalam” yang di bentangkan oleh Awang Hj
Abd Rajak Hj Md Dali dan kertas kerja kedua berjudul “Menyelusuri Amalan
Perubatan Tradisional di Brunei : Penggunaan Jantang dn Ambok Segubang” yang di
sampaikan oleh Ustaz Ali Hasan Mohd Said.
"KEARAH MENGHARMONIKAN PENGUBATAN TRADISIONAL MELAYU DAN PENGUBATAN ISLAM DI NUSANTARA" Oleh Yang Berbahagia, Datuk Dr Nasuha bin Jamidin |
Yang Berusaha, Dr.Abdullah Yusof Pengarah Kongres Pengubatan Islam Nusantara Kali Pertama |
Yang Amat Berbahagia, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi Mantan Perdana Menteri Malaysia, |
Kongres
tersebut telah di rasmikan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat
Berbahagia,Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi dan di hadiri oleh lebih dari 400 orang
peserta yang terdiri dari para pengamal-pengamal pengubatan Islam dari seluruh
pelusuk Nusantara termasuk dari Brunei Darussalam, Indonesia, Singapura, Thailand
dan Malaysia selaku tuan rumah. Sebanyak 14 tajuk kertas kerja telah di
bentangkan di kongres tersebut oleh wakil-wakil dari setiap Negara yang
menyertai dengan di mulai oleh Kertas
Kerja Utama bertajuk “KE ARAH MEMARTABAT DAN MEMPERKASA PENGUBATAN ISLAM
SEPANJANG HAYAT yang di
sampaikan oleh Yang Berbahagia, Tuan Guru Dato’ Haron Din, Pengasas dan
Penasihat, Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia ( Darussyifa’ ).
Yang Mulia, Ustaz Arif Rahman Hakim dengan kertas kerja nya "RUQYAH SYAR'IYYAH DI INDONESIA : SEJARAH AMALAN DAN TANTANGAN" |
Awg Hj Abd Rajak Hj Md Dali menyampaikan kertas kerja yang bertajuk "DARUSYSYIFA' WARRAFAHAH : KEARAH MENGUASAI SEMULA PENGUBATAN ISLAM DI BRUNEI DARUSSALAM" |
AWG HJ ABD RAJAK KETIKA DI TEMUBUAL OLEH PIHAK KREW TV9 |
Ustaz Sharhan Shafie menyampaikan kertas kerja beliau yang bertajuk "RAWATAN ISLAM KEATAS PENYAKIT ROHANI DAN FIZIKAL TAHAP KRONIK: KENAPA MASIH TAK SEMBUH?" |
Kongres
yang julung kalinya di adakan ini di hasratkan untuk menyatukan para pengamal
pengubatan Islam bukan sahaja di Malaysia akan tetapi dari seluruh rumpun
Melayu yang lain di Nusantara ini dalam satu jaringan. Ianya juga di harapkan
akan dapat di jadikan sebagai satu platform kepada para pengamal pengubatan
Islam, pengkaji, penyelidik, pelajar serta masyarakat awam terhadap pemahaman
dan keperluan kepada pengubatan yang berteraskan ajaran/syariat Islam dalam
erti kata yang sebenar.
"PENGHASILAN PRODUK UBATAN DAN MAKANAN KESIHATAN BERSUMBERKAN HERBA : SOROTAN PENGALAMAN PENGUSAHA" Oleh : Dr.Nurmawati Syakroni |
Ustaz Ali Hassan Mohd Said membentangkan kertas kerja bertajuk"MENYELUSURI AMALAN PERUBATAN TRADISIONAL DI BRUNEI : PENGGUNAAN JANTANG DAN AMBOK SAGUBANG" |
RESOLUSI
KONGRES
Kongres Pengubatan Islam Nusantara 2012 yang
bertemakan Ke Arah Memartabatkan dan Melestarikan Pengubatan Islam
Sepanjang Hayat di Dewan Kuliah Utama Akademi Pengajian Islam Universiti
Malaya pada 1 dan 2 Disember 2012 anjuran bersama Persatuan Kebajikan
dan Pengubatan Islam Malaysia Darussyifa’, Gabungan Persatuan Pengamal
Pengubatan Islam Malaysia (GAPPIMA) dan Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya berdasarkan kertas kerja-kertas kerja yang
dibentangkan telah bersetuju untuk mengeluarkan resolusi-resolusi
berikut:-
1. Ruqyah Syar’iyyah daripada Al-Quran dan As-Sunnah
memiliki kehebatan tersendiri yang tiada tandingan dari segi
keberkesanannya dengan syarat perawat memiliki keimanan dan keyakinan
yang tinggi kepada Allah serta memiliki keilmuan dengan ilmu rawatan
Islam dengan sumber ambilan yang sah dan tahu membezakan antara yang hak
dan yang batil.
2. Setiap pengamal pengubatan Islam hendaklah
memiliki akidah yang betul, keikhlasan yang jitu, berakhlak mulia,
memahami keadaan pesakit, beretika apabila merawat pesakit berlainan
gender, pengurusan masa yang berkualiti, pemeriksaan dengan cara
berhemah dan memiliki sifat mahmudah seperti kesabaran, keyakinan doa
dimakbulkan, tawadu’ dan kasihan belas kepada pesakit.
3. Setiap
pengamal pengubatan Islam hendaklah beriktikad bahawa kesembuhan datang
daripada Allah dan bukannya daripada kemampuan pengamal. Tugas pengamal
hanyalah berdoa dan memotivasi pesakit sebagai satu kaedah usaha dan
ikhtiar.
4. Pengamal pengubatan Islam hendaklah memastikan bahawa
amalan pengubatan Islam yang dipraktikkannya bebas daripada unsur-unsur
batil yang biasa diamalkan dalam perbomohan yang terpesong daripada
Syariat Islam seperti penggunaan ‘khidmat syaitan’, tangkal azimat,
jampi serapah yang tidak Syar’ie, dakwaan mengetahui perkara ghaib,
menilik, meramal penyakit, penggunaan bahan yang jelas haram seperti
darah, hempedu, daging binatang yang diharamkan dan rajah-rajah
pelindung sihir.
5. Penggunaan ubat-ubatan hospital dan pembedahan
adalah termasuk dalam pengubatan Islam berdasarkan isyarat hadith Nabi
SAW yang menggesa berubat dengan menggunakan madu dan berbekam.
6.
Pihak berkuasa perlu segera menyekat amalan-amalan dalam pengubatan
Islam yang didapati bercanggah dengan Syariat dengan mengadakan
peruntukan undang-undang yang jelas dan hukuman yang setimpal bagi
kesalahan tersebut.
7. Pihak media perlu memaparkan pengetahuan
tentang pengubatan Islam yang sebenar bagi memperbetulkan tanggapan
salah selama ini terhadap rawatan Islam sehingga menganggap sesiapa
sahaja yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran adalah perawat Islam tanpa
menyedari ilmu sihir juga ada yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran dengan
kaedah yang salah.
8. Pengamal pengubatan Islam hendaklah
menunjukkan contoh terbaik dalam amalan mereka dengan mementingkan
keikhlasan dalam membantu pesakit, mengutamakan keredhaan Allah dan
mencari pahala daripada Allah tanpa meletakkan imbuhan duniawi sebagai
matlamat utama dalam pengubatan.
9. Pembedahan batin yang
dilakukan tanpa menggunakan peralatan bedah yang sewajarnya dan tidak
dilakukan dalam bilik bedah walaupun kelihatan darah mengalir keluar
daripada tubuh pesakit yang dibedah dan kadang-kadang ada objek-objek
yang tertentu dikeluarkan daripada tubuh pesakit kesemuanya itu adalah
merupakan satu kaedah sihir khayalan yang menggunakan khidmat jin dan
syaitan. Pada hakikatnya pembedahan batin yang kelihatan berlaku secara
misteri itu tidak berlaku sama sekali. Hanya pandangan orang yang
menyaksikannya sahaja yang terkhayal seolah-olah pembedahan itu wujud
dan berlaku.
10. Perawat yang mendakwa mengetahui perkara ghaib
seperti mengetahui dalam badan pesakit ada sejumlah jin dan kemudian
menilik ayat-ayat Al-Quran yang kononnya adalah ubat yang sesuai untuk
pesakit berdasarkan pencarian secara tilikan maka termasuk dalam kaedah
menggunakan khadam ghaib iaitu jin dan syaitan.
11. Kaedah
mengalinkan bahan tertentu di atas tubuh pesakit seperti mengalinkan
telur di tempat yang sakit kemudian apabila telur itu dipecahkan
didapati berbagai objek di dalam telur itu seperti jarum dan rambut atau
isi telur itu berubah warna kepada kehitaman atau kemerahan maka ia
termasuk kaedah sihir dan pengamalnya dipanggil sebagai Kahin (merawat
dengan menggunakan khidmat jin dan syaitan).
12. Perkara
luarbiasa yang menakjubkan dalam rawatan yang berlaku secara
berulang-ulang dan boleh diprogramkan daripada awal oleh perawat malah
dia pula berbangga kerana perkara luarbiasa itu dianggap sebagai
keistimewaan kepadanya maka ia bukannya Karamah atau Maunah tetapi
adalah Istidraj atau Sihir. Karamah seseorang perawat dalam bidang
pengubatan adalah kurniaan daripada Allah dan ianya berlaku secara
mendadak serta tidak boleh diprogramkan (tidak tahu bila akan berlaku
dan bagaimana akan berlaku).
13. Kaedah merawat pesakit mangsa
sihir dengan menggunakan amalan sihir atau dipanggil dengan istilah
An-Nushrah adalah haram hukumnya disisi Jumhur Ulama’. Justeru rawatan
terhadap pesakit dengan menggunakan kaedah yang salah hendaklah
dihentikan serta-merta. Pengamal pengubatan Islam hendaklah berlapang
dada dan menerima pandangan yang betul demi memurnikan pengubatan Islam.
14.
Ilmu kebal, ilmu boleh makan kaca, ilmu boleh menghilang ghaib, ilmu
boleh terbang, ilmu boleh melihat walaupun mata tertutup, ilmu boleh
menilik masa depan seseorang, ilmu boleh menuntut hutang dengan cara
yang halus dan ilmu boleh berubah menjadi makhluk yang lain adalah
bertentangan dengan ajaran agama Islam.
15. Pengamal pengubatan
Islam hendaklah memperkasakan ilmu ini dengan merujuk kepada kitab-kitab
pengubatan Islam yang muktabar yang dikarang oleh ulama-ulama yang
muktabar, menterjemah kitab-kitab tersebut kepada bahasa Melayu,
melakukan penyelidikan dan pengembangan (R&D) terutamanya bersama
dengan Kementerian Kesihatan Malaysia, menulis buku ilmiah tentang
pengubatan Islam dan berdakwah kepada masyarakat melalui pengubatan
Islam.
16. Penagih dadah boleh dirawat melalui pengubatan Islam
dengan menggunakan kaedah Takholli (menghilangkan keserabutan di fikiran
penagih), kaedah Tahalli (pengisian dengan aktiviti menyihatkan seperti
riadah, makanan dan minuman yang halal, solat fardhu dan sunat,
pengajian ilmu fardhu ain, membaca Al-Quran, berzikir, beristighfar dan
bersolawat serta qiyamullail) dan kaedah Tajalli (mengekalkan ketenangan
fikiran dan rasa kebesaran Allah dalam jiwa bekas penagih).
17.
Islam tidak memisahkan herba daripada ilmu pengubatan Islam sekiranya
herba tersebut terbukti memiliki khasiat yang boleh memberi manfaat
kepada manusia samada melalui pembuktian saintifik atau pengalaman
turun-temurun sebelum ini dengan syarat ianya halal dan selamat
digunakan serta beriktikad bahawa Allah yang menyembuhkannya.
18.
Mengharmonikan pengubatan tradisional Melayu dan pengubatan Islam supaya
ia menjadi warisan budaya bangsa yang tidak bercanggah dengan ajaran
Islam.
19. Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kesihatan
hendaklah membuka ruang seluas-luasnya kepada Pengubatan Islam untuk
mengadakan program Rawatan Islam di universiti dan kolej dan menyediakan
pengubatan Islam di semua hospital kerajaan dan swasta kepada pesakit
beragama Islam.
20. Perlunya ada sebuah badan yang mengawal disiplin dan etika perawat untuk meningkatkan mutu pengubatan Islam.
21.
Seluruh persatuan pengubatan Islam di Malaysia hendaklah bernaung di
bawah GAPPIMA untuk memartabatkan dan melestarikan pengubatan Islam
sepanjang hayat.
22. Penghargaan kepada Kerajaan Malaysia
khususnya Kementerian Kesihatan yang telah mengiktiraf pengubatan Islam
dengan wujudnya Akta Perubatan Tradisional dan Komplimentari yang telah
memasukkan rawatan Islam sebahagian daripadanya pada tahun 2012.
Resolusi ini disediakan Oleh: Mohd Fauzi Mustaffa, Presiden GAPPIMA pada 2-Disember-2012 [ Di petik dari www.darussyifa.org ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan